contact
home
Mbo Onderzoeksdag 2017
Updates
Inschrijven
Voorstel indienen
Mbo Onderzoeksdag 2019
Programma Mbo Onderzoeksdag 2017
Klik hier voor het plenaire programma
Filter:
Ronde 1 >
Ronde 2 >
Ronde 3 >
Ronde 1
11:30-12:30
01.
Vakkennis van rekendocenten in het mbo
Een onderzoek in de startfase
Kooske Franken
Albeda College
Inhoud
Rekenonderwijs
Methode
n.t.b.
Fase
Onderzoeksidee
lees verder >>
02.
Datateams
Problemen oplossen door het werken met data
Chris Chrispijn
Aventus
Inhoud
Datateams
Methode
Interventieonderzoek
Fase
Lopend onderzoek
lees verder >>
03.
Motivatie in het mbo
Een studentperspectief
Miriam Cents-Boonstra
Graafschap College
Inhoud
Motivatie
Methode
Vragenlijsten
Fase
Lopend promotieonderzoek
lees verder >>
04.
Teamleren en kennis ontwikkelen in onderwijsteams
Wat is de ervaring van docenten?
Klaas Keizer en Theo van Geffen
Landstede MBO
Inhoud
Teamleren
Methode
Variatie van methoden
Fase
Lopend onderzoek
lees verder >>
05.
Is de praktijk de beste leermeester?
Onderzoek naar de leeropbrengsten van stages
Ingrid ter Horst
Albeda College
Inhoud
Stage
Methode
Enquête en interviews
Fase
Afgerond onderzoek
lees verder >>
06.
Ontwikkelen van pedagogisch tact bij docenten
In dialoog op zoek naar betekenisgeving
Hester van Roode
Da Vinci College
Inhoud
Pedagogische tact
Methode
Interpretatieve fenomenologische analyse
Fase
Lopend onderzoek
lees verder >>
07.
Benutten van ervaringsdeskundigheid in het mbo
Van hulpvrager naar hulpverlener
Wilma van Berkel
Zadkine
Inhoud
Ervaringsdeskundigheid
Methode
Exemplarisch handelingsonderzoek
Fase
Lopend onderzoek
lees verder >>
08.
Metacognitieve vaardigheden
Een experiment met een didactiek die betere toetsresultaten moet opleveren
Wilbert van der Heul
Albeda College
Inhoud
Metacognitieve vaardigheden
Methode
Experiment en vragenlijsten
Fase
Afgerond onderzoek
lees verder >>
09.
Aan de slag met LOB
Van denken in beroepen naar denken in kwaliteiten van de student.
Christel Kranenburg
Albeda College
Inhoud
LOB
Methode
Interventie en interviews
Fase
Afgerond onderzoek
lees verder >>
10.
Reflecteren kun je leren
In designteams aan de slag met reflectie in de klas
Sanne van Uden & John Schobben
ROC de Leijgraaf
Inhoud
Reflecteren
Methode
Onderzoekend ontwerpen
Fase
Afgerond onderzoek
lees verder >>
11.
Mentorproject vmbo-leerlingen en hbo-studenten
Ondersteuning van verhogen motivatie en cijfers
Bea Muit
Albeda College
Inhoud
Mentorproject
Methode
Evaluatieonderzoek
Fase
Afgerond onderzoek
lees verder >>
12.
Een zoektocht naar excellentie
Contentanalyse van een complex begrip
Sander de Kock
Onderwijsgroep Tilburg
Inhoud
Excellentie
Methode
Contentanalyse
Fase
Afgerond onderzoek
lees verder >>
13.
De benaderbare docent
Onderzoek naar de leraar-leerling relatie in een multiculturele omgeving
Diana Hospers-Feldman
Albeda College
Inhoud
Leraar-leerling relaties
Methode
Vragenlijsten en interviews
Fase
Afgerond onderzoek
lees verder >>
14.
Werken aan onderzoekend werken
Masteropgeleide docenten ondersteunen teams
Kathinka Groenink en Erica Wijnands
MBO Rijnland
Inhoud
Onderzoekend werken
Methode
Ontwerpgericht onderzoek
Fase
Onderzoeksidee
lees verder >>
1A.
Promotieonderzoek, iets voor mij?
Masterclass pre-promotietraject
Patricia Brouwer , Anne Khaled (Hogeschool Utrecht lectoraat beroepsonderwijs), Marjanne Hagedoorn (Landstede MBO), Rob Schrijver (Rijn IJssel)
Expertisecentrum Beroepsonderwijs
Inhoud
Methode
Fase
lees verder >>
terug naar boven
Ronde 2
13:30-14:30
15.
Lesgeven in het beroepsonderwijs
Een onderzoek naar ervaringen van vmbo- en mbo-docenten
Bernadette van der Steen
ROC Top
Inhoud
Docent beroepsonderwijs
Methode
Interviews
Fase
Afgerond onderzoek
lees verder >>
16.
Burgerschap in het mbo
Een meetinstrument voor effectiviteit
Chris Holman
Noorderpoort
Inhoud
Burgerschap
Methode
Meetinstrument en vragenlijsten
Fase
Lopend onderzoek
lees verder >>
17.
Nieuwsgierige studenten
Wat is de bijdrage van docenten?
Anke Bakker
Rijn IJssel
Inhoud
Nieuwsgierigheid
Methode
Video-opnames
Fase
Afgerond onderzoek
lees verder >>
18.
Wat moeten docenten kunnen voor passend onderwijs?
Een inventarisatie en waardering van docentkwaliteiten
Ineke Dekker
Scalda
Inhoud
Docentkwaliteiten passend onderwijs
Methode
Group Concept Mapping
Fase
Afgerond onderzoek
lees verder >>
19.
‘Misschien wisten zij alles’
Narratief onderzoeken en leren in excellentieprogramma’s
Sanne van der Hulst en Hiske Koldijk
Friesland College
Inhoud
Excellentieprogramma’s
Methode
Narratieve interviews
Fase
Lopend onderzoek
lees verder >>
20.
Samen Leren Innoveren
Met elkaar aan de slag met teamprofessionalisering
Korine Gilijamse
Albeda College
Inhoud
Professionalisering
Methode
Actieonderzoek
Fase
Afgerond onderzoek
lees verder >>
21.
Experimenteren met afstandsleren
Ervaringen van studenten en docenten
Martijn van der Linden & Daniëlle Quadakkers (Fontys)
Summa College
Inhoud
Afstandsleren
Methode
Experimenten
Fase
Lopend onderzoek
lees verder >>
22.
Makerspaces
Ontwerpgericht maken, leren en onderzoeken
Mila Bosman
Hout- & Meubileringscollege
Inhoud
Makerspaces
Methode
Ontwerpgericht onderzoek
Fase
Afgerond onderzoek
lees verder >>
23.
Onderwijs is teamsport
Professionaliteit, persoonlijk leiderschap en samenwerking in teams
Yvonne Kanselaar
Zadkine
Inhoud
Persoonlijk leiderschap
Methode
Interviews en online vragenlijst
Fase
Lopend onderzoek
lees verder >>
24.
Ouderbetrokkenheid in het mbo
Onderzoek naar het persoonlijke verhaal van ouders
Rieneke Schinkel en Edward Severin
MBO Amersfoort
Inhoud
Ouderbetrokkenheid
Methode
Interviews
Fase
Afgerond onderzoek
lees verder >>
25.
Mindset in het mbo
Is er een verband met schoolresultaten?
Jaap Glerum
Scalda/ University College Roosevelt
Inhoud
Mindset
Methode
Vragenlijsten en interventie
Fase
Lopend onderzoek
lees verder >>
26.
Nieuw curriculum, nieuwe docentrol
De docent als coach in een hybride leeromgeving
Willy Reijrink
Graafschap College
Inhoud
Docentrollen
Methode
Interviews en observaties
Fase
Lopend onderzoek en onderzoeksidee
lees verder >>
27.
Gemeenschappelijk leren opent deuren
Evaluatieonderzoek naar professionaliseringsinterventies
Yvonne Jongejan
Albeda College
Inhoud
Professionalisering
Methode
Groepsinterviews
Fase
Afgerond onderzoek
lees verder >>
28.
Onderzoekspraktijk rekenen mbo
Van, door en voor docenten
Kees Hoogland en Kooske Franken (Albeda College)
ECRW
Inhoud
Rekenonderwijs
Methode
Ontwerpgericht onderzoek
Fase
Onderzoeksidee
lees verder >>
29.
Stagelopen als docent op het mbo
Wat vraagt het begeleiden van stagiairs van de mbo-lerarenopleiding?
Martin van der Plas
Scalda / Fontys
Inhoud
Stage mbo-docenten
Methode
Vragenlijsten en panelgesprekken
Fase
Lopend onderzoek
lees verder >>
2A.
Zelf onderzoek doen
Masterclass Hoe zet je een eerste stap?
Niek van den Bogert
Hogeschool Rotterdam
Inhoud
Methode
Fase
lees verder >>
terug naar boven
Ronde 3
14:45-15:45
30.
De basis voor docentprofessionalisering
Onderzoek in het docententeam
Deborah Starmans-Dirven
Albeda College
Inhoud
Docentprofessionalisering
Methode
Interviews
Fase
Afgerond onderzoek
lees verder >>
31.
Koffiepraat of een formele cursus?
De professionele ontwikkeling van de mbo-docent
Marjanne Hagedoorn
Landstede MBO
Inhoud
Onderzoekend werken
Methode
Instrumenten en interviews
Fase
Onderzoeksidee
lees verder >>
32.
Effectieve leerwerkcombinaties
Op het snijvlak van onderwijs en bedrijfsleven
Maxime Vollers
Menskracht 7 van ROC Mondriaan
Inhoud
Werkplekleren
Methode
Focusgroepen, observaties en interviews
Fase
Afgerond onderzoek
lees verder >>
33.
Onderwijsontwerp in de praktijk
Onderzoek naar het verband tussen ontwerp en uitvoering
Erica Wijnands , Kathinka Groenink en Jantje Timmerman .
MBO Rijnland
Inhoud
Onderwijsontwerp
Methode
Vragenlijsten en lesobservaties
Fase
Afgerond onderzoek
lees verder >>
34.
Uitval onder de loep
Gedragsmatige- en emotionele betrokkenheid bij opleidingen
Ottelien Rikhof
STC Group
Inhoud
Uitval
Methode
Vragenlijst
Fase
Afgerond onderzoek
lees verder >>
35.
Lesson study
Werken aan een professionele leergemeenschap
Rosa Jongbloed
ROC van Amsterdam
Inhoud
Professionele leergemeenschap
Methode
Actieonderzoek
Fase
Afgerond onderzoek
lees verder >>
36.
Virtual Reality
Van vernieuwende technologie tot krachtige didactiek
John Schobben
ROC de Leijgraaf
Inhoud
Virtual reality
Methode
Onderzoekend ontwerpen
Fase
Afgerond onderzoek
lees verder >>
37.
Samen kennis maken over taal
Een professionaliseringstraject van docenten Nederlands
Erna van Koeven met mbo-docenten van het Deltion College
Hogeschool Windesheim
Inhoud
Professionalisering
Methode
Ontwerpgericht onderzoek
Fase
Afgerond en lopend onderzoek
lees verder >>
38.
Examentraining op het VAVO
Kan een intensieve examentraining het Centraal-Examencijfer verhogen?
Christa Driessen
VAVO Rijnmond College
Inhoud
Eindexamentraining
Methode
Interviews en enquêtes
Fase
Afgerond onderzoek
lees verder >>
39.
Leren samenwerken door samenwerkend leren
Onderzoek naar een leerontwerp
Stefan Teders
Graafschap College
Inhoud
Samenwerken
Methode
Observaties en enquêtes
Fase
Afgerond onderzoek
lees verder >>
3B.
(Promotie)onderzoek, iets voor mij?
Masterclass onderzoek doen als mbo-professional
Patricia Brouwer , Paulo Moekotte (ROC van Twente / Saxion / Mediacollege Amsterdam) & Rob Martens (ecbo / Open Universiteit)
Expertisecentrum Beroepsonderwijs
Inhoud
Methode
Fase
lees verder >>
3C.
Hoe maak je van een praktisch probleem een onderzoeksvraag?
Masterclass onderzoeksmethodiek
Rudy Snippe
Hogeschool Inholland
Inhoud
Methode
Fase
lees verder >>
40.
Zelfregulatie bij het leren op de werkplek
De effecten van een interventie
Wilbert van der Heul
Albeda College
Inhoud
Zelfregulatie
Methode
Interventieonderzoek
Fase
Lopend onderzoek
lees verder >>
41.
Motievenreflectie in loopbaangesprekken
Methodiek voor effectieve LOB
Peter den Boer
Vitalis College van ROC West-Brabant
Inhoud
LOB
Methode
Interviews
Fase
Lopend onderzoek
lees verder >>
42.
Hacking education
Hackathons als werkvorm om 21ste-eeuwse vaardigheden te leren
Tom Hogendoorn
Nova College
Inhoud
Hacking education
Methode
Rubrics en interviews
Fase
Lopend onderzoek
lees verder >>
terug naar boven
< < Vorige pagina
Terugkijken: Mbo Onderzoeksdag 2017
Met onderzoek duurzaam innoveren in het mbo
Kijk de vorige editie terug >>
Partners
De Mbo Onderzoeksdag 2019 wordt georganiseerd door ecbo (onderdeel van CINOP) in samenwerking met ROC van Twente. *
Alle partners >>
Terugkijken: programma 2017
Bekijk het programma van de Mbo Onderzoeksdag 2017.
Programma 2017 >>